در پست قبلی در مورد عاملهای دیرکرد در رسیدن نیروهای آتش نشانی مطالب کوتاهی عنوان گردید. همچنین گفته شد که یکی از مهمترین دلایل دیر رسیدن نیرو به محل حادثه ارائه آدرس نادرست ، ناقص و یا حتی غیر واقعی به مرکز تلفن آتش نشانی است. حال برای اینکه بتوانیم درک درستی از چگونگی رسیدن نیروی عملیات آتش نشانی به محل مورد نیاز داشته باشیم ، چکیده ای از مراحل اعزام نیرو را توضیح میدهم و سپس برای جلوگیری از دیرکرد نیروها چگونگی اعلام آدرس را شرح خواهم داد.
بعد از اینکه از جانب شهروندان با سامانه 125 که شماره تلفن آتش نشانی است تماس گرفته و اعلام ایجاد خطر و آتش سوزی شد، اپراتور سامانه 125 ( که همان ستاد فرماندهی آتش نشانی است) بر اساس نشانی اعلام شده ، زنگ حریق نزدیکترین ایستگاه آتش نشانی را با استفاده از دستگاههای پیشرفته و رادیویی به صدا در آورده و نیروی عملیاتی تنها 30 ثانیه فرصت دارد سوار بر خودروهای آتش نشانی شده و با استفاده از دستگاه بی سیم موجود در خودروها از ستاد فرماندهی آدرس محل حادثه را دریافت نماید. همزمان همانطور که نیرو در حال حرکت به سمت محل حادثه است ، اپراتور ستاد فرماندهی نیز اطلاعات دقیقی شامل نوع حادثه، وسعت و خطرات ممکن در حادثه ، تعداد افراد درگیر و در خطر و بسیاری موارد دیگر را از فرد اطلاع دهنده دریافت کرده و از راه بی سیم به نیرویی که در مسیر است اعلام میکند. این کار به نیرو کمک میکند تا با دانستن موارد مهمی از وضعیت محل آتش سوزی یا حادثه بهترین روش عملیاتی را انتخاب کرده و پس از رسیدن به محل ، در سریعترین زمان ممکن ، بهترین استراتژی عملیاتی را اجرا نماید. حال در این حین ممکن است فرد اطلاع دهنده(شخصی که با 125 تماس گرفته) که ممکن است خود دچار حادثه بوده یا هیجان زده شده باشد ، از این سوالاتی که طرح میشود ناراحت شده و به دلیل نا آگاهی ، با این طرز فکر که خود فرد اپراتور باید برای رسیدگی به حادثه یا آتش سوزی اعزام شود، ابراز کند « که آقا چقدر سوال میکنی، پس چرا نمیای و هنوز اونجایی » اپراتور را مورد بازخواست قرار دهد. ولی بسیار پیش آمده که هنوز فرد اطلاع دهنده در حال صحبت با اپراتور 125 است که نیروی آتش نشانی به محل رسیده و کار خود را آغاز میکند. بنا براین نتیجه میگیریم که هر گاه نیاز بود تا با 125 تماس بگیریم سعی کنیم بهترین اطلاعات ممکنه را در اختیار اپراتور سامانه 125 قرار دهیم. بعضی اوقات هم پیش می آید که به دلیل دستپاچگی و دلهره در فرد اطلاع دهنده بعد از تماس با 125 تنها اعلام حادثه شده و با تصور اینکه آتش نشانی خودش آدرس را دارد تلفن را قطع کرده و دیگر به آن پاسخ داده نمیشود که این خود یکی از شایعترین دلایل دیر رسیدن نیرو به محل است چرا که هیچ آدرسی به آتش نشانی اعلام نشده تا نیرو اعزام شود. گاهی نیز ممکن است اپراتور 125 از اطلاع دهنده بخواهد که تلفن را قطع کرده ، و منتظر تماس آتش نشانی باشد که این کار به دلایلی مثل اطمینان از صحت حادثه و جلوگیری از اعزام نیرو به حادثه غیر واقعی انجام میگیرد.
حال با دانستن نکته های بالا روش درست اعلام آدرس به نیروی آتش نشانی را میگویم:
1- ابتدا خونسردی و آرامش خود را حفظ میکنیم تا از عهده انجام کار به درستی برآییم
2-با تلفن آتش نشانی تماس میگیرم.(125)
3-بعد از برقراری تماس نوع حادثه را اعلام میکنیم ( اینکه حریق است یا نه و نوع حادثه را مشخص میکنیم. مثل آوار، آسانسور ، تصادف ، مشاهده جانوران خطرناک ، چاه و ...)
4-اعلام آدرس به ترتیب : محدوده اصلی -میدان اصلی- خیابان اصلی - میدان و خیابان فرعی- کوچه و پلاک. بعضی آدرسها نیز ممکن است دارای بن بست یا کوچه های تو در تو باشند که میبایست مورد توجه قرار گیرند.
این نوع آدرس دادن کمک میکند تا نیرو دچار اشتباه نشود. چرا که ممکن است چندین کوچه و خیابان با نام مشابه در یک شهر وجود داشته باشند که این روش کمک میکند تا رسیدن نیروی آتش نشانی با بهترین مسیر و بدون اشتباه آدرسی انجام گیرد.